Przedszkole realizuje cele
wynikające z Ustawy Prawo Oświatowe. Celem przedszkola jest:
1) Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz
kształtowanie czynności
intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej
edukacji.
2) Budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci
tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe.
3) Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej
koniecznej w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia
stresów i porażek.
4) Rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są
niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
5) Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej
zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i
intelektualnych.
6) Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną.
7) Zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach
sportowych.
8) Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym,
przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich
przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
9) Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i
rozwijanie umiejętności wypowiadania się
poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
10) Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności
społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy
patriotycznej.
11) Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności
i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji
szkolnej.
Przedszkole realizuje cele i
zadania wynikające z przepisów prawa w szczególności
w zakresie:
1) Udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2) Organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
3) Umożliwia dzieciom
podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej.
Przedszkole realizuje zadania z
uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania
rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole.
Przedszkole udziela pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Przedszkole organizuje
opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
1) Realizację zaleceń zawartych w
orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) Zapewnienie odpowiednich
warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych w miarę możliwości
placówki.
3) Realizację programu wychowania
przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu
profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości
psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej
i wychowawczej.
4) Integrację ze środowiskiem
rówieśniczym.
5) Zatrudnienie dodatkowo
nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska oraz
odpowiednich specjalistów, w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego.
6)
Prowadzenie
zajęć specjalistycznych.
Przedszkole umożliwia dzieciom
podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej poprzez:
1) Dbanie o kulturę języka polskiego.
2) Organizowanie uroczystości o charakterze narodowym i
regionalnym.
3) Tworzenie tradycji przedszkola.
4) Zapoznawanie dzieci z historią i symbolami narodowymi.
5) Przybliżanie tradycji, kultury regionu.
6) Stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych
sprzyjających rozumieniu i przeżywaniu wartości uniwersalnych.
Przedszkole wspomaga rodzinę w
wychowaniu dziecka i osiągnięciu gotowości szkolnej:
1) Organizuje współpracę z rodzicami.
2) Zapoznaje rodziców z zadaniami przedszkola.
3) Zasięga opinii rodziców w sprawach dotyczących
wychowania, opieki oraz zapoznaje z kierunkami i zakresem realizowanych zadań.
4) Udziela bieżących informacji o rozwoju i postępach
dziecka.
5) Stwarza sytuacje sprzyjające rozwijaniu samodzielności,
kształtowaniu nawyków higienicznych i kultury bycia.
6) Stwarza warunki do realizacji podstawy programowej
wychowania przedszkolnego.
7) Umożliwia dzieciom zdobycie różnorodnych doświadczeń
wpływających stymulująco na ich rozwój.
8) Stwarza sytuacje edukacyjne sprzyjające osiągnięciu
gotowości szkolnej.
Podstawowe formy działalności
przedszkola, to:
1) Obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą.
2) Zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach.
3) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne
organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające
rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
4) Tworzenie okazji edukacyjnych podczas zajęć i zabaw.
5) Spontaniczna działalność dzieci.
6) Zajęcia dodatkowe organizowane za zgodą rodziców.
7) Proste prace porządkowe i czynności samoobsługowe.